Folketeatret

Af Tennessee Williams, Instrueret af Kaspar Rostrup, lysdesign Baard Nilsson, komponist Fuzzy              

”Stærkt, morsomt og bevægende.”  

Jyllands-Posten/ Henrik Lyding 5 stjerner


”Lysende dans med livsløgnen. Kaspar Rostrups livskløgtige iscenesættelse af 'Glasmenageriet' på Folketeatret fanger eminent vores trang til at hænge fast i livsløgnen. /Og scenografen Stine Martinsen har gjort løgnen raffineret synlig i et skrabet sydstatshjem med flossede jalousivinduer – og med kjoler, der præcist bliver til billeder på livsdrømme: Moderens gule forførerskedrøm i gult med flæser og den klumpede datters lyseblå uskyldighedsdrøm med bekymrede rynker i livet./

Det kan være svært at vise skrøbelige drømme på en teaterscene. Men drømmene skinner her i Rostrups kløgtige enhjørningeinstruktion. Smukke og lysende.”

Information/ Anne Middelbo Christensen


”Amerikansk sceneklassiker viser sin tragiske aktualitet."

Politiken / Kristian Husted 5 Hjerter


”Glasmenageriet spillet som blændende intimteater i Kasper Rostrups iscenesættelse.”

gregersDH.dk 6 stjerner


”Hvis du kun skal se en forestilling i år, så lad det blive Glasmenageriet”.

Uffe Munch Hansen / Teaterbloggen.dk 6 stjerner

“Total fantastisk teateroplevelse. / Scenografien var ligesom kostumerne helt i top, og stilen var virkelig gennemført, så man følte sig hensat til 1940érnes Amerika.” Kulturkongen /Martin Hauberg-Lund 6 stjerner.


”Med Glasmenageriet generobrer Kaspar Rostrup sin position som en af vores største og fineste instruktører”

Cphculture.dk /Michael Søby 6 stjerner


”Glasmenageriet af Tennessee Williams er en af de bedste klassikeriscenesættelser, jeg har set længe./ Kaspar Rostrup har en rolig og sikker hånd og får på fornemmeste vis skabt et psykologisk drama, som aldrig råber, men langsomt og sikkert kryber ind på os og sidder i kroppen længe efter.”

Anmelseriet.dk/Rasmus Elvers 5 stjerner


Folketeatrets opsætning og skuespillerhold har styr på deres scenografi og replikker./

Scenen er mørklagt, og som publikum virker det som om, man kigger ind gennem muren til den lille lejlighed, der kun er delvist møbleret. For sådan er det jo ofte med minder, nemlig at man ikke husker alle detaljerne; blot de vigtigste ting. For Tom var det skrivemaskinen, brandtrappen, Lauras samling af glasdyr og hans mors forfærdelige gule kjole. Det er et flot og virkningsfuldt scenografisk valg.”

KultuNaut / Jannie Leonhardt Andersen


Glasmenageriet

Fotos: Thomas Petri